Berlin med to børn på 6 og 9 år

Igennem home exchange havde vi byttet  lejlighed med en familie i Berlin. Det var en rigtigt god måde at føle sig lidt hjemme i den store by og en billig måde at rejse på.

Hentede ungerne fra skole onsdag ved et tiden og kørte direkte mod Berlin. Det tog omkring 9 timer inklusiv pauser  med karrywurzt og kø før vi ankom til den dejlige grønne gade hvor vi skule bo. Vi havde byttet lejlighed med Kerstin og Lea og blev mødt af Kerstins eksmand som lukkede os ind og viste os lejligheden.
Ungerne var trætte efter den lange tur og faldt hurtigt i søvn på leas dejlige værelse.
Lejligheden var stor og lækker med 4 meter til loftet og brede plankegulve. Der var utroligt hyggeligt og vi følte os straks hjemme.
Næste morgen gik vi til bageren og  spiste dejlig morgenmad efter at have sovet dejligt længe. Den første dag tog vi ubahn til Brandenburgertor, det var ikke særligt spændende men der var nogle drenge som lavede det fedeste danse show og det var nok et af turens højdepunkter. Derefter så vi check point charlie og fik is og kaffe.
Dag to var vi i Berlin zoo hele dagen og det var rigtigt fint. Der var mange dyr som man ellers ikke ser i zoologiskehaver.Det var forholdsvist billigt at komme ind, omkring 300 for 2 voksne og 2 børn.

Dag tre så vi endelig Berlin muren.
 Vi brugte derefter det meste af dagen på bare at nyde livet med is og kaffe og pizza i Berlins mange dejlige parker.  Vi spiste den måske bedste pizza nogensinde hos Pizzeria Pizza Nostra på Prenzlauer Berg.

Vi havde planlagt at se nogle bunkere under Berlin, men blev egnige om at den "lille" på 6 år ikke havde tålmodighed til en tur under jorden med guide på 1,5 timer, så det må blive en anden gang. Det lød ellers meget spændende. Berliner-unterwelten.
En anden ting som vi desværre heller ikke nåede var at stå på rulleskøjter på landningsbanen ved den gamle nedlagte lufthavn tempelhof. Det er vist nødvendigt selv at medbringe rulleskøjter. Hele området er lavet om til rekreativt område og ligger tæt på Neuköln som er det nye kunster kvarter. Selve lufthave er tegnet af arkitekten Ernst Sagebiel som er den samme der har tegnet Detlev-Rohwedder-Haus i Berlin. Lufthavnen blev oprindeligt taget i brug i 1924 men blev voldsomt udbygget som en del af Albert Speers planer for genopbygningen af Berlin, når krigen (efter nazisternes forventning) var vundet og afsluttet. Det var en uhyggelig ideologi, der gav anledning til byggeriet, men i dag fremstår det ikke desto mindre som imponerende arkitektur.

Vi købte et Berlin velcome card til den offenlige trafik, vi kunne således i 72 timer rejse ubegrænset med bus ubahn og sporvogn. plus vi fik rabat på mange ting b.l.a. zoo.

Den sidste dag gik med at komme hjem til Danmark igen og det tog 12 timer med mange dejlige pauser.
Det sidste stop inden DK, var på den sidste rasteplads inden grænsen rastplatz huettener berge. Det var et utroligt dejligt sted med en stor skov ude bagved hvor der var geder, kaniner og marsvin og en stor legeplads. Et tiltrængt hvil i skyggen væk.