Tretorn (Gleditchia triacanthos)

Giraftræet døbte min søster dette træ, da hun for mange år siden plantede et i vores forældres have. Det ligner også sådan et træ, der burde have giraffer under sig, mens de med deres lange tunger raspede blade af grenene.
Djævletræet kom det dog hurtigt til at hedde i dagligtale, dog mest når min søster ikke var der.
Tretorn får nemlig som navnet antyder nogle betydelige torne. Specielt de unge træer. De er ikke at spøge med, de kan nemt stikke et øje ud og går lige gennem handsker, sko, tøj og bildøre. Tornene bliver i nogle tilfælde 20-30 cm lange. Den findes også i en tornløs form, men det vidste ingen af os på det tidspunkt.
Tretorn har et dejligt let løv, der lader lys igennem. Tretorn har sammensatteblade med 7-16 par småblade. Og en meget smuk form.
Det er det rene løvernes konge savannetræ, bortset fra at det slet ikke kommer fra Afrika. Det stammer fra det østlige og centrale USA.
I USA kan træet blive 40 meter højt, men herhjemme bliver det kun omkring 20 meter. Tretorn har han og hun blomster på samme træ, det er små klaser af gule blomster. Efterårsløvet er gult.
Om efteråret sætter det nogle lange bælge, (25-45 cm). Jeg har læst flere steder at frøene ikke modnes i Danmark, men det passer ikke. Jeg har ihvertfald et træ stående i min have, som stammer fra frø taget fra det oprindelige Giraftræ (Læs: Djævletræ). Så ihverfald i et tilfælde er frøene modnet i Danmark.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar