Efteråret er over os


Jeg vil i den kommende tid blogge om forskellige træer med smukt efterårsløv, så følg med her.
Alle træer kan noget forskelligt, nogen har flotte blomster, flot form, eller dejlig frugt.
Nogle træer kan bare noget om efteråret som andre ikke kan. Bøgen vil altid stå nummer et på min liste, med sit fine lysegrønne løv om foråret og sin eksplosion af farver om efteråret.De vidunderlige næsten lysende gule Ahorn(Løn, Ær).Hjortetaktræet med sin rød/orange/gule palet. Flere arter af røn står nu kun med bærene tilbage og lyser op i landskabet mod den mørke efterårs himmel.

Mine favoritter er tempeltræet, tulipantræet og tyrkisk ahorn, selvom de fleste ahorn jo er smukke på denne årstid. Og papegøjebusken også kaldet jernved kan jo også et eller andet. Det amerikanske tyggegummitræ, eller ambratræ er også helt vidunderligt. Og hov, var lige ved at glemme det helt utrolige
Platan træ. Se mine ti favoritter her.

Til efteråret hører også alle de mange forskellige, sjove,mærkelige og smukke frugter,bær,kogler,og frø som de forskellige buske og træer sætter. Dem vil jeg også skrive lidt om. Af de mere eksotiske kan nævnes Koreakornel, som har en sjov lyserød jorbærlignende frugt. Og duetræet, som har stenfrugter, der hænger som var det julekugler på et juletræ.
Efteråret bliver en fest..... 

Ingen kommentarer:

Send en kommentar