Som en kat i Schrödingers sommerresidens



Jeg er ikke rigtigt vågen og jeg sover heller ikke, jeg er så at sige i en lettere ustabil tilstand mellem søvn og vågen.
Jeg sidder med min kaffe og kigger ud over et landskab af bjerge med en stor sø i forgrunden.
Der er pletvis blå himmel og solen skinner men samtidigt regner det med meget spredte store tunge regndråber.
Jeg er lige trådt ud af terrasse døren og det 18ende århundrede.
Jeg har sovet virkeligt dårligt.
Jeg befinder mig i Villa Waldheim i Østrig i byen Millstatt am see. Villaen er kæmpe stor, den er bygget i 1899 og det virker ikke som om der er forandret noget siden.
Jeg ved ikke om Schrödinger var en høj mand, man kunne muligvis Google sig til det men gider ikke og der er også pænt dårligt wifi her. Hvis vi antager at det var han, så har han muligvis haft Samme oplevelse som mig. Grunden til at jeg har sovet dårligt er sengen. Den er altfor kort og det er umuligt at ligge bare nogenlunde ordentligt.
Dertil kommer at den knirker og brager og gir sig ved den mindste bevægelse. Tænker at dette nok ikke har været tilfældet for Schrödinger. Da han sov i den var den nok ikke mere end 20 år gammel og på den tid en rimelig ny seng udført i bedste håndværk og moderne stil. Det med længden har dog nok været et problem dengang også. 
Om Schrödinger havde kat med på ferie vides ikke men min teori er at shrödinger er katten. Jeg tror at ideen til hele paradokset med hans kat opstod her i Villa Waldheim. Efter en nat hvor han befandt sig i to tilstande på samme tid, vågen og sovende katalyseret af den altfor korte og måske knirkende seng.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar