Få julepynten til at spire


Når der skal pyntes op til jul og lave flotte juledekorationer, er butikkerne et sandt slaraffenland af eksotiske frøstande og andre tørrede botaniske kuriositeter. Jeg er en ivrig frøsamler både herhjemme og på rejser. Næsten ligeså sjovt som at samle frø fra forskellige træer og planter er det at få dem til at gro. min vindueskarm er fyldt med små træ jeg har sået gennem årene. Ikke alle egner sig til vindueskarmen i længden og næsten ingen egner sig til udendørs brug, men det er sjovt så længe det varer.
Her har jeg sået sidste års julepynt. Det er et pinjetræ (Pinus pinea), pinjekogler er ikke svære at skaffe ved juletid, når de åbner sig kan man tage nødderne ud og så dem i en potte muld. Jeg såede 10 i lidt forskellig dybde og de kom alle sammen op. Nu har jeg en lille fin "stuepinje" som jeg kan pynte nu til jul.

Det er også blevet muligt at købe friske pinjekogler i nogle supermarkeder, hvilket er genialt, så har man både glæden af at høste pinjekerne og så har man julepynten klar.


http://kolonihavelivet.blogspot.com/2016/10/friske-pinjekogler-pinus-pinea.html

Ingen kommentarer:

Send en kommentar