Ræddiken - Radissens storesøster......





Hvad slægtskab denne rodfrugt end måtte have til radissen, eller andre af havens herligheder, så smager den ihvertfald som frø i en mose....
Henover en mild smag af radisse trænger en markant smag af kompost igennem, og det bliver ikke bedre derfra.
Den er meget sprød som radissen, og saftig. Dekorativ ved jeg ikke om den er, men diversiteten er stor, og den fås i mange størrelser, former og farver. 




Og med fare for at udtale mig om noger jeg ikke ved noget om, må jeg hellere her nævne, at jeg kun har været i besiddelse af den røde,den hvide og den sorte, og at jeg kun har smagt på de to sidste.
Den sorte skulle være kraftigst i smagen, så jeg gik ud fra at det betød, at den hvide således jo måtte have den mildeste smag og efter at have smagt på dem begge og konkluderet, at de begge smagte nogenlunde lige dårligt, kunne jeg ikke få mig selv til at smage på den røde....men hvem ved, måske smager den af jordbær med sukker på...det er op til andre at finde ud af, men jeg tvivler.
Her gik jeg og troede, at jeg havde styr på de fleste rodfrugter - indrømmer gerne, at selvom jeg ved at majroe,skorzenerrødder,kålrabi eksisterer og  har da også et dog lidt uklart billede af, hvordan de ser ud, så aner jeg ikke hvordan de smager, eller hvad man bruger dem til.
Alle de andre er jeg dog helt fortrolig med.....troede jeg da, indtil jeg stod der i superbrugsen, med en pose hvorpå der stod Ræddike - radissens storesøster. Navnet gav overhovedet ingen genklang i min hukommelse, og jeg endte med at købe posen i en blanding af forundring, og 'jamen man skal jo prøve noget nyt....'
Umiddelbart lyder Ræddike jo ikke særligt appetiteligt, nok også derfor man frejdigt har tilføjet radissens storesøster.




Hvis man endelig skulle bruge den til noget, ville jeg nok foretrække at lave en salat af den, en dag ens kærreste fik nogle af hendes irriterende overskudsslankesundhedstripnåøhmenviløbjoligeheroverfordetfårvibaresååååmegetenergiaf- veninder til middag og undskylde sig selv med, at man havde rodfrugt allergi.
Resterne af mine 2 kg. ræddiker skar jeg i små stykker og gav til vores høns.....
Gæt om de åd dem?



Skulle man efter at have læst dette stadigvæk have mod på at prøve kræfter med ræddiken, så er der en bunke opskrifter og en efter min mening nok lidt tvangsoptimistisk beskrivelse af denne rod frugt på årstidernes hjemmeside.
Dog kan man også læse følgende interesante fakt." Man ved også, at ræddike var på menuen for de slaver, som byggede pyramiderne i Egypten." Det giver jo stof til eftertanke.
 










2 kommentarer:

  1. Det kan godt være at rodfrugten hverken smager fortryllende eller er smuk, men billederne i sig selv er godt nok et kunstværk. .

    SvarSlet