Vaniljesnaps og granatæblesnaps

 
Jeg har ikke fået nedskrevet en egentlig o pskrift på denne dejlige snaps endnu.
Jeg laver den hvert år ved juletid og den er altid meget populær og bliver drukket hurtigt op. Jeg laver den altid på slump.
Jeg plejer at finde nogle gode vaniljestænger som jeg putter i en flaske eller et syltetøjsglas med låg, derefter overhældes de med snaps eller vodka så de er dækkede.
Jeg plejer at bruge klar Brøndum eller noget godt vodka.

Mængden og trække tiden er lidt forskellig og du må prøve dig frem.
Jeg vil sige at når snapsen har fået en dejlig gylden farve så er det tid til at tage vaniljestængerne op, men nogen lader dem også blive i fordi det ser pænt ud.
Jeg vil mene at ca en halv liter til to vaniljestænger som trækker i en uge er et godt udgangspunkt.
Bliver den for stærk kan man altid fortynde den bagefter, trækker den alt for længe kan den dog blive noget bitter i det.
Det samme gælder for granatæble, tag de røde kerner ud af et granatæble, hæld over med en halv liter snaps og lad trække til det får en dejlig lyserød farve.

Man kan med fordel blande granatæble snaps og vaniljesnaps, det er nemmere at styre hvis man laver dem hver for sig og derefter blander dem, men man kan også sagtens lave udtrækket på dem samtidigt.
Hvis man ønsker det kan man hælde snapsen gennem et kaffefilter for at fjerne små urenheder fra vaniljen og granatæblet.

Nogle gange tilsætter jeg lidt sukker til den færdige snaps. Det er ellers ikke noget jeg normalt synes man skal gøre med kryddersnaps, men til denne passer det utroligt godt.
Sukkeret komplimentere vaniljen og den syrlige smag fra granatæblet, og både farven og duften gør at man forventer noget sødt når man smager på den.
Jeg bruger en til to spiseskefulde til en halv liter.

Jeg laver altid flere varianter, ren vanilje og ren granatæble, blandet i forskellige forhold, med og uden sukker. Det er meget forskelligt hvad folk synes bedst om, men de bliver alle drukket op.
God fornøjelse.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar